فن کویل کاستی چیست ؟

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه

فن کویل کاستی چیست ؟

فن کویل کاستی چیست ؟

فن کویل کاستی (در انواع چهار طرفه، دو طرفه و یک طرفه) نوعی از انواع فن کویل های نصب شوند روی سقف کاذب هستند که هوای سرد و گرم را از بالا به پایین و به صورت یکنواخت توزیع می کند. برای استفاده از این نوع فن کویل ها بایستی معمولا از سقف کاذب در ساختمان مورد نظر استفاده شده باشد تا فقط پنل دکوراتیو و دریچه خروجی هوای آن نمایان باشد. مطابق شکل زیر فن کویل کاستی چهار طرفه با و بدون سقف کاذب نصب شده است که اگر از سقف کاذب استفاده نشود این دستگاه در معرض دید قرار می گیرد و به اصطلاح به آن روکار گفته می شود و اگر از سقف کاذب استفاده شود فقط دریچه های هوای آن در معرض دید قرار می گیرد که به اصطلاح به آن فن کویل کاستی توکار گفته می شود. برای ساختمان های فاقد سقف کاذب می توان به جای نوع کاستی از انواع دیگر فن کویل ها استفاده کرد.

طرز کار و نحوه عملکرد فن کویل کاستی چهار طرفه

نحوه عملکرد و طرز کار فن کویل کاستی چهار طرفه یا انواع دیگر آن بسیار ساده است و در واقع مطابق شکل زیر همه آنها از یک مبدل حرارتی به نام کویل سرمایشی/گرمایشی به همراه فن تشکیل شده اند و فقط نحوه چینش این کویل و این فن در انواع فن کویل های کاستی ، سقفی توکار ، زمینی ، دیواری و غیره متفاوت است ولی اصول کاری یکسانی دارند. این دستگاه در واقع یک بخش از کل سیستم تهویه مطبوع ساختمانهای مسکونی، تجاری، صنعتی و … محسوب می شود که به دستگاه های دیگری چون چیلر یا مینی چیلر (تولید کننده آب سرد) و بویلر یا پکیج (تولید کننده آب گرم) با لوله کشی متصل می شود تا بتواند هوای ورودی به ساختمان را از نظر دمایی و رطوبتی به مقدار دلخواه برساند. این دستگاه با یک ترموستات کنترل می شود که با اجازه و یا عدم اجازه ورود آب یا مبرد به کویل و یا تغییر سرعت موتورفن، آن را کنترل می کند. اگر آب سرد چیلر وارد آن شود و فن شروع به کار کند ، باد سرد و اگر آب گرم بویلر یا پکیج وارد آن شود و فن کار کند ، باد گرم از آن خارج می شود.

فن کویل کاستی چهار طرفه بر روی سقف نصب و مطابق شکل زیر تفاوت آن با فن کویل کاستی یک طرفه این است که هوای خروجی از آن از چهار سمت خارج و پخش می شود. این دو علاوه بر نحوه خروج هوا از دریچه ها (به صوررت یک یا چهار طرفه) از نظر قیمت نیز متفاوت هستند. بخاطر همین سادگی و انعطاف پذیری آن است که این دستگاه ها از نظر اقتصادی نسبت به سیستم های کانالی با ۱۰۰ درصد هوای تازه از بیرون (VAV) یا نوع مرکزی کانالی مانند هواساز مقرون به صرفه تر هستند و به کانال کشی نیازی ندارند. درهرحال اگر در ساختمان به تامین هوای دائمی از بیرون نیاز باشد می توان از نوع فن کویل سقفی کانالی استفاده نمود.

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه

مهمترین اجزای فن کویل کاستی یک طرفه یا چهار طرفه عبارتند از :

۱ . فن های سانتریفیوژ با لبه انحنا دار و کم صدا

۲ . موتور فن چند سرعته (با دو سرعت تند و کند و یا سه سرعت کند، متوسط و تند) و یا موتور کاملا سرعت متغیر یا همان اینورتر

۳ . کویل های مسی (لوله های مارپیچ) با پره های آلومینیومی دو، سه یا چهار ردیفه (هر چه بیشتر در نتیجه خاصیت انتقال حرارت و رطوبت گیری بیشتر)

۴ . بدنه دربرگیرنده اجزای فن کویل

۵ . دریچه خروجی

۶ . لوله های ورودی آب سرد و گرم یا مبرد هم از نوع ۲ لوله ای و هم ۴ لوله ای

۷ . سیستم کنترل دستی و اتوماتیک

۸ . مجرای هوا در مدار آب برای جلوگیری از ایجاد حباب هوا در مدار آب

۹ . سینی استیل با عایق برای جمع آوری و زهکشی بخار آب کندانس شده (چگالش) در پایین دستگاه

۱۰ . فیلتر دائمی یا قابل شستشو و نیز فیلتر متناسب نیاز برای هر ساختمان

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه

عملکرد انواع آن از نظر دمایی و رطوبتی

عملکرد فن کویل به اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از آن و دبی جریان هوا در آن بستگی دارد. آب سرد و گرم یا مبرد با جاری شدن در کویل ها و هوا با جاری شدن در اطراف کویل ها، با هم مبادله گرمایی انجام داده و در نهایت دمای هوا کاهش یا افزایش می یابد. طرز کار و نحوه عملکرد فن کویل کاستی ۴ طرفه و انواع دیگر آن از نظر رطوبتی نیز به این شکل است که وقتی آب سرد در کویل جاری می شود (فصل گرما) سطح کویل خاصیت رطوبت گیری از هوا را پیدا کرده و قطرات آب در سطح آن جمع و در سینی کف چکه می کند و از طریق یک مجرای تخلیه، آب گرفته شده از هوا یا همان رطوبت به بیرون تخلیه می گردد.

فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه

گروه مهندسین تتا، طراح ، تولید کننده و فروشنده انواع سیستم های تهویه مطبوع از جمله انواع فن کویل ها ، هواسازها ، چیلرها ، در ظرفیت ها و طرح های مختلف و با قیمتی مناسب است. برای انتخاب مناسب ترین سیستم تهویه گرمایشی و سرمایشی برای ساختمان خود.

جهت آشنایی با مزایا و معایب هر سیستم به آدرس اینستاگرام ما ( @iranteta ) و یا جهت استعلام قیمت با کارشناس ما ( ۵۸۲۱۴-۰۲۱ )تماس بگیرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد