آشنایی با سیکل یا چرخه تبرید

چرخه تبرید

آشنایی با سیکل یا چرخه تبرید

 

آشنایی با سیکل یا چرخه تبرید

 

چرخه تبرید دارای چهار جزء اصلی است:

کمپرسور

کندانسور

شیر انبساط

اواپراتور

چرخه تیبرید

 

مبرد بین این چهار جزء در سیکل تبرید در حرکت است.

نمودار تبرید

چه در کولر و چه در یخچال، اصول چرخه تبرید یکسان است.

کمپرسور

مبرد به عنوان یک بخار خنک به اولین جزء – کمپرسور می رود. که موتور سیکل تبرید است. بیشترین توان را از اجزای یک سیستم HVAC مصرف می کند و مبرد را در چرخه به حرکت وا میدارد. کمپرسور مبرد خنک و گازی را فشرده کرده و به بخار بسیار داغ و پر فشار تبدیل می کند. پس از فشرده سازی، مبرد به جزء بعدی در چرخه تبرید یعنی کندانسور حرکت می کند.

کندانسور

وظیفه کندانسور خنک کردن مبرد است تا از گاز به مایع تبدیل شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که هوای گرم بیرون از تعدادی کویل پر از مبرد داغ و گازی عبور کند. این کار باعث می شود تا گرما از مبرد به هوای خنکتر بیرونی منتقل شود، جایی که گرمای اضافی به اتمسفر پخش می شود. کویل در سطح کندانسور ادامه می یابد تا سطح لوله را به حداکثر برساند و حرارت را به محیط منتقل کند. مبرد به دلیل فشار زیاد و کاهش دما از بخار به مایع داغ تبدیل می شود.

شیر انبساط

مبرد سپس به شکل مایع داغ و پرفشار به شیر انبساط نزدیک می شود. شیر انبساط وظیفه پایین آوردن سریع فشار مبرد را بر عهده دارد تا بتواند راحت تر در اواپراتور بجوشد (تبخیر شود). از آنجایی که فشار در شیر انبساط به سرعت کاهش می یابد، مبرد به ترکیبی از مایع سرد و بخار تبدیل می شود.

اواپراتور

هنگامی که مبرد ترکیبی سرد از مایع و گاز (بخار) شد، شروع به حرکت در اواپراتور می کند. اواپراتور با تبخیر مبردی که در آن جریان دارد، وظیفه خنک کردن هوای ورودی به فضا را بر عهده دارد. این اتفاق زمانی می‌افتد که هوای گرم به اواپراتور می‌وزد و مبرد سرد از طریق حرکت در کویل اواپراتور هوا را مستقیماً قبل از تخلیه به یک فضا خنک کرده و گرما از هوا به مبرد منتقل می شود. مانند کویل کندانسور، کویل اواپراتور نیز در طول آن ادامه می یابد تا انتقال حرارت از مبرد به هوا را به حداکثر برساند. مبرد مایع کم فشار به راحتی توسط هوای گرم دمیده شده در اواپراتور تبحیر می شود و به عنوان گاز/بخار خنک به سمت کمپرسور برمی گردد.

 در نظر داشته باشید که اواپراتور یا کندانسور می توانند بجای در ارتباط بودن با هوای داخل و بیرون ممکن است با آب به عنوان واسط در ارتباط باشد. در آن صورت آب سرد یا گرم شده به جای لوله های مبرد با هوای داخل یا بیرون در ارتباط قرار می گیرد. به سیستم بدون آب سیستم  DX(مانند کولر و یخچال)، و به نوعی که آب واسط انتقال حرارت است سیستم چیلر (آب خنک و هواخنک) گفته می شود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد